Jaka kara grozi kantorowi za naruszenie przepisów AML? – Kancelaria Prawna M.Topyła-Komosa
Jaka kara grozi kantorowi za naruszenie przepisów AML?
M.Topyła, 2 czerwca 2020
Po raz pierwszy na stronie Ministerstwa Finansów opublikowana została informacja o nałożeniu innego rodzaju kary za naruszenie przepisów AML niż kary pieniężnej. Prezes NBP nałożył na podmiot prowadzący kantor karę publikacji informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu Ministra Finansów.
Kara publikacji informacji o instytucji obowiązanej oraz zakresie naruszenia przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nałożona została w dniu 3 kwietnia 2020 r. na jednoosobowego przedsiębiorcę w związku z kontrolą, która objęła okres od 01.09.2018 r. do 19.09.2019 r. Okres ten obejmował więc czas, kiedy obowiązywała już wyłącznie nowa ustawa AML/CFT, tj. ustawa z dnia 1 marca 2018 r. Zdecydowana większość dotychczasowych kontroli obejmowała natomiast okres obowiązywania zarówno poprzedniej, jak i obecnej ustawy AML.
Stwierdzonych naruszeń przepisów po stronie przedsiębiorcy było całkiem sporo:
brak wewnętrznej procedury AML,
brak oceny ryzyka instytucji obowiązanej, jaką jest kantor,
brak szkoleń dla personelu odpowiedzialnego za realizację obowiązków AML,
nierozpoznanie ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanego ze stosunkami gospodarczymi lub z transakcją okazjonalną oraz brak oceny poziomu rozpoznanego ryzyka,
nieudokumentowanie wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji.
Dlaczego Prezes NBP w tym przypadku nałożył taką karę? Przykładowo w przypadku jednoosobowego przedsiębiorcy, który nie zapewnił szkoleń dla personelu, Prezes NBP nałożył tylko za to jedno naruszenie karę pieniężną w wysokości 1500 zł. Wydawać się może, że rozbieżność działań w stosunku do tych podmiotów jest duża, ponieważ niewątpliwie kara pieniężna jest w takim przypadku dla przedsiębiorcy większą dolegliwością niż kara publikacji informacji na stronie BIP właściwego ministra. Komunikat opublikowany na stronie Ministerstwa nie wskazuje, jakie były przyczyny podjęcia takiej, a nie innej decyzji. Sięgnijmy więc do przepisów ustawy.
Jak wynika z ustawy AML, Prezes NPB może nałożyć karę w przypadku naruszeń stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzanej w odniesieniu do podmiotów prowadzących działalność kantorową zgodnie z ustawą Prawo dewizowe, przy czym może on nałożyć cztery rodzaje kar:
publikacja informacji o podmiocie oraz zakresie naruszenia przepisów ustawy AML w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
nakaz zaprzestania podejmowania przez podmiot określonych czynności,
cofnięcie koncesji lub zezwolenia albo wykreślenie z rejestru działalności regulowanej,
kara pieniężna.
Prezes NBP, nakładając karę, musi wziąć pod uwagę szereg elementów, czyli:
wagę naruszenia i czas jego trwania,
zakres odpowiedzialności podmiotu,
możliwości finansowe podmiotu,
skalę korzyści osiągniętych lub strat unikniętych przez instytucję obowiązaną (jeżeli można je ustalić),
straty poniesione przez osoby trzecie w związku z naruszeniem (jeżeli można je ustalić),
stopień współpracy instytucji obowiązanej z właściwymi organami,
uprzednie naruszenia przepisów ustawy przez podmiot.
Wszystkie te elementy muszą być wzięte pod uwagę, a więc organ nie może pominąć którejś z wyżej wymienionych okoliczności czy wybrać tylko tych, które działają na niekorzyść przedsiębiorcy.
Co więcej, w szczególnie uzasadnionych przypadkach organ też ma prawo odstąpić od nałożenia kary administracyjnej. Może to nastąpić w dwu sytuacjach – gdy:
waga naruszenia przepisów ustawy jest znikoma, a podmiot zaprzestał naruszania przepisów ustawy lub
za to samo zachowanie podmiot został już uprzednio ukarany prawomocną decyzją administracyjną wydaną przez inny organ, ukarany za wykroczenie lub wykroczenie skarbowe lub został prawomocnie skazany za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, a taka kara spełnia cele kary administracyjnej
Jak widać, organ ma obowiązek wziąć pod uwagę szereg okoliczności, które wpływają na rodzaj i wysokość nakładanej kary. Można więc założyć, że w przypadku kary publikacji informacji na stronie BIP Ministerstwa Finansów po analizie wszystkich okoliczności Prezes NBP stwierdził, że taki rodzaj kary odpowiada okolicznościom zdarzenia i jest wystarczającą dolegliwością dla ukaranego podmiotu. Warto jednak zauważyć, że uprzednie naruszenia przepisów przez podmiot są jedną z okoliczności, organ również musi uwzględniać – oznacza to, że w przypadku, gdyby w przyszłości ten sam podmiot dopuścił się nieprawidłowości, to Prezes NBP będzie musiał uwzględnić dotychczasowe błędy instytucji obowiązanej, co niewątpliwie może działać na jej niekorzyść.
Małgorzata Topyła – Radca Prawny
Używamy plików cookie, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu oraz bezpieczeństwo w korzystaniu z niego. Akceptacja wykorzystania plików cookies lub jej brak następuje za pomocą ustawień przeglądarki. Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Prawna M. Topyła-Komosa Sp.k., ul. Konstruktorska 12a, 02-673 Warszawa. Aby uzyskać więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych i plikach cookie, zapoznaj się z naszą Polityką Prywatności.